Systembolagets roll i Lagenakonflikten





Konflikten på systembolagets helägda dotterbolag Lagena har lett till en rad uttalanden från Systembolagets ledning, vissa riktade till anställda och vissa till media. Genomgående har Systembolaget avsvurit sig allt ansvar för konflikten, med hänvisning till att monopolet enligt statens direktiv inte tillåts skjuta till pengar till det konkurrensutsatta dotterbolaget. Man vill heller inte lägga sig i Lagenas lednings relation med Handels.

Trots denna förmenta ansvarsfrihet har Systembolaget tagit aktiv ställning mot de strejkande arbetarna, mot de nationella protesterna som följt strejken och för Lagenas lednings agerande. Åtta gånger har Systembolaget skickat ut ”information” till sina anställda om vad konflikten handlar om. Till synes en hygglig gest med syfte att neutralt informera om konflikten. Men vad står det egentligen?

Under rubrikerna ”Därför tvingas Lagena att varsla” och ”Frågor och svar om det som händer på Lagena” och ”Lagenaanställda demonstrerar idag vid HK” står att läsa att konflikten handlar om att ”Lagena på grund av kraftiga svängningar i order volym tvingas varsla 33 av cirka 175 anställda” samt att Lagena ”under 2008 visade ett stort negativt resultat”.

Intressant nog nämns inte att konflikten grundas i att cirka 40 anställda sades upp redan i höstas (märk väl: de 33 varslen är andra vågen) och att lika många inhyrda genast tog deras plats på lagergolvet. Det nämns heller inta att siffran 175 inkluderar hela kontorsavdelningen på Lagena, som överhuvudtaget inte drabbats av varslen. Verkligheten ser med andra ord lite dystrare ut än man vill ”informera” om: En majoritet av lagerpersonalen har varslats för att ersättas med inhyrd personal. Och hur är det med det negativa resultatet för 2008? Tja, ingenstans kan man läsa om de automatiska lagerrobotar som Lagenas ledning köpte in för 20 000 000 kronor 2008, men som man fick skrota eftersom de, helt i enlighet med experternas råd, inte kan användas på ett lager där det även arbetar personal. Siffrorna för 2009 ser betydligt ljusare ut. Svenskarna konsumerar alkohol som aldrig förr.

Strejken och bilblockaden medförde leveransstörningar till Systembolagen enligt följande skala: En hel dag i Stockholm city måndag/tisdag, sex timmars förseningar till tolv butiker i Mälardalen tisdag, tre timmars försening till övriga butiker i Mälardalen tisdag och två timmars försening för samtliga butiker i regionen under onsdagen. Merarbetet i butikerna blev på många håll mycket stort i och med det störda varuflödet inför de stressiga midsommardagarna. Denna information hämtas från Systembolagets eget intranät ViNet och är alltså ingen hemlighet för alla Systembolagsanställda. Ändå tvekar inte Systembolagets informationschef Lennart Agén att stolt deklarera för TT direkt efter avslutad strejk: ”-Strejken har inte påverkat leveranserna, som har fungerat precis som planerat”. Det kunde vara nog med detta, kan man tycka, men Agén understyker också att anledningen är att ”på Lagena finns det ju ett antal som valt att jobba när de andra strejkar”. Om busslasterna av strejkbrytare från bemanningsföretagen Svea support och Arena informeras inte alls.

Protestaktionerna mot systembolagets butiker och huvudkontor fortsätter över hela landet. Det är inte bara syndikalister som upprörs av Systembolagets personalpolitik, utan grupper från vitt skilda delar av arbetarrörelsen. Böterna för den vilda strejken betalas av solidaritetsgrupperna och kampen fortsätter. Varslen skall stoppas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0