Osäkra arbeten ger osäkrade arbetare




Protester vid Systembolagets huvudkontor i dag av Handels avd. 20 och DFSA. 


Runt 30 lagerabetare från Systembolagets centrallager i Jordbro protesterade i dag framför Systembolagets huvudkontor (HK) i Kungsträdgården. Med plakat med texter som "Våra liv är inte till salu" och "Vi får diska efter Anitra" protesterade man mot att Systembolagsägda Lagena säger upp merparten av all lagerpersonal för att istället ta in bemanningsföretag. Flera tal hölls, bl.a. av ordföranden för den lokala Handelsavdelningen Patrik Olofsson, och flygblad spreds till till kontorister, förbipasserande och Systembolagets centrala chefer.

Nio flygbladutdelare från DFSA var på plats och stödde Lagenaarbetarnas kamp och höll stödtal och delade ut DFSA:s officiella uttalande till stöd för arbetarna på Lagena.

Ett varsel från DFSA om stridsåtgärder mot Systembolaget lämnades in i receptionen. Två av kraven är att Systembolaget skall ta avstånd från Lagenas lednings agerande och informera butikspersonalen om konflikter som pågår inom företaget – i det här fallet informera om att våra arbetskamrater på Lagena rensas ut.

Tidigare idag kunde vi läsa i DN om att företag använder den ekonomiska krisen som svepskäl för att säga upp personal och SVT följde upp nyheten med att rapportera i ABC om dagens protest utanför HK.

Också SUF (Syndikalistiska ungdomsförbundet) Stockholm stöder Lagenaarbetarnas kamp. Läs deras stöduttalande.








Handels avd. 20 och DFSA utanför Systembolagets HK, samt Systembolagets reception när DFSA lämnar in sitt varsel om stridsåtgärder.
 

VARSEL 2009-05-28


PRESSMEDDELANDE 2009-05-28


DFSA i solidaritet med arbetarna på systembolagsägda Lagena

Anställda på Systembolagets centrallager Lagena i Jordbo protesterar idag vid Systembolagets huvudkontoret mot att ledningen varslat merparten av personalstyrkan för att i stället ta in personal från bemanningsföretag. Förevändningen är att man förebereder sig på hårda tider i och med den ekonomiska krisen. Det går dock bättre än någonsin för Systembolaget och försäljningssiffrorna skjuter i höjden. På Dagens Nyheters förstasida finns idag nyheten "Krisen svepskäl att säga upp" och även Lagenas utspel framstår som en ren bluff.

Driftsektion för Systembolagsanställda (DFSA) har i över ett år kämpat mot otrygga behovsanställningar på Systembolagets butiker. Fackföreningen känner igen både problemet och Systembolagets agerande. Systembolaget har i förhandlingar om våra medlemmars anställningar under hösten 2008 hänvisat till krisen för att slippa erbjuda riktiga anställningskontrakt och man har även nämnt bemanningsföretag som ett alternativ. Inte förrän försäljningsrapporterna offentliggjordes första kvartalet 2009 slutade man använda krisen som argument.

– Systembolaget har tidigare med halvt förtäckta hot förklarat att man istället för deltidare som hankar sig fram på timmar på butikerna skulle kunna ta in personal från bemanningsföretag på butikerna, säger Jarl Keber från DFSA. Upp till kamp mot varslen och de otrygga anställningarna på Systembolaget!

"Krisen svepskäl att säga upp" skriver DN på förstasidan idag och fortsäter: "När företagen varslar får fler gå än vad som är motiverat av ekonomiska skäl". Även om DN väljer att fokusera på att cheferna tar tillfället att säga upp personal de inte är nöjda med, kommer det även fram att företag använder den ekonomiska krisen för att göra nedskärningar även av andra slag. LO-TCO rättskydd menar i artikeln att det inte bara handlar om "att handplocka dem som anses lågpresterande utan om att trimma organisationen". I det nu aktuella fallet med Systembolagsägda Lagena handlar det om att passa på att skaffa sig en flexibel personal styrka. Systembolaget har i förhandling med DFSA upprepade gånger påpekat att det statliga monopolet arbetar mot att få en mer flexibel personalstyrka för att bättre kunna möta säsongsvariationerna.

Större flexibilitet är också målet med arbetstidsreformen Årsarbetstid som DFSA rapporterat om tidigare. Inte heller inför lagerarbetarna på Lagena har ledningen tvekat att säga att just flexibilitet är anledningen, men motiveringen är det svepskäl som DN skriver om. Systembolaget säljer som aldrig förr och inget tyder på att den trenden är på väg att vända. Idag har DFSA varslat stridsåtgärder mot Systembolaget med kravet att man måste ta avstånd från Lagenaledningens skamlösa vinstmaximering på arbetarnas bekostnad.

Lagerarbetarnas blogg
 

Stöduttalande till lagerarbetarna på Lagena




Lagena i Jordbro är ett helägt dotterbolag till Systembolaget. Företaget har hand om transporter av alkohol, främst till Systembolagets butiker men också till restauranger och grossister. I september förra året sade Lagena upp 45 anställda. Men det räcker inte anser företagsledningen. Nu protesterar arbetarna sedan företaget varslat att man vill säga upp 33 anställda.

DFSA av SAC syndikalisterna stöder helhjärtat Lagenaarbetarnas protest mot den cyniska vinstmaximering som sker på deras bekostnad. Vi köper inte Lagenaledningens argument om att det handlar om att varslen är nödvändiga för att skydda företaget inför nya hårda tider. Som systembolagsanställda vet vi att Systembolagets försäljning under första kvartalet i år ökade med nästan 10% i jämförelse med förra året. Vi vet att c:a 50 Systembolag byggdes om till självbetjäning under 2008, vilket ökar försäljningen och samtidigt minskar bemanningsbehovet. Vi vet, eftersom vi läst det i Systembolagets egen tidningen bouquet, att Systembolaget aldrig tidigare haft så höga försäljningssiffror som under 2008. Vi vet att det finns en nationalekonomisk trend att konsumtion av alkhohol ökar i kristider. Allt detta pekar precis tvärtemot det Lagenas ledning påstår – att man behöver en mer flexibel bemanning för att möta nya hårda tider.  Lagenas vinst kommer tvärtom med största sannolikhet att öka tillsammans med Systembolagets. Varslen som läggs på Lagena handlar om en cynisk och oacceptabel vinstmaximering på arbetarnas bekostnad.

Lagerarbetarna och chaufförerna på Systembolagsägda Lagena är en del av samma produktionskedja som vi försäljare, som säljer Lagenas varor i kassorna på Systembolagsbutikerna. Vi vill inte stödja Lagenas ledning, som med syfte att vinstmaximera, varslar arbetare i kristider. Vi ställer oss bakom Lagenaarbetarnas protest och deras krav. Lagenas ledning måste dra tillbaka sina varsel.

Upp till kamp arbetskamrater på Lagena!

Driftsektion för Systembolagsanställda
 

Systembolaget i siffror


"Under 2008 besökte drygt 108,1  miljoner kunder någon av våra butiker. Det är det högsta antalet kundbesök som Systembolaget någonsin haft.

Flest kunder, 710 000, hade butiken på Klarabergsgatan i Stockholm. Butiken vid Bromma Center i Stockholm hade största omsättningen med 282 miljoner kronor. Vår minsta butik, Österbymo, omsatte 7 miljoner kronor /.../

De fyra auktioner som Systembolaget arrangerade i samarbete med Stockholms Auktionsverk omsatte totalt 10.7 miljoner kronor /.../

Under 2008 byggde vi om 54 butiker till det nya konceptet med självbetjäning. Av totalt 411 butiker hade 332 denna försäljningsform vid årsskiftet. Dessa stod för 93.9 procent av försäljningen och 93.8 procent av antalet kundbesök."

Ur bouquet - Tidningen för Systembolagets medarbetare, Nr 1 2009
 

DFSA i Expressen, GT, Kvällsposten och Norran


DFSA:s debattartiklar om föreningsrätt, yttrandefrihet och personlig integritet inom Systembolaget har publicerats i flera tidningar. I Expressen, Göteborgstidningen och Kvällsposten 2009.05.20 skriver två av DFSA:s medlemmar en debattartikel om närståendereglerna, informationskontrollen, samtalsförbuden och webbpolicyn på Systembolaget. En webdebatt med över hundra inlägg följer artiklarna. Debattartikeln plockades även upp av Politikerbloggen och debatt följde också där. Ämnet berör och i Norran 2009.05.22 skriver flera chefredaktörer och företrädare för Stockholms LS av SAC om den orimliga informationkontrollen.

Tillsammans uppmanar vi Systemboloagets nya VD Magdalena Gerger och Systembolaget att försvara företagets personalpolitik.
 

Ledningens hot biter inte: Vi har rätt att organisera oss!





Fackföreningen DFSA har förhandlat många gånger med Systembolagets personalledning angående de anställdas rätt att fritt organisera sig på Systembolaget. Systembolaget försöker att förbjuda just DFSA:s medlemmar att på olika sätt kommunicera med varandra och sina kollegor – både muntligt och skriftligt. Hot om repressalier används för att understryka förbuden och ledningen jämför fackliga samtal med att vara berusad på arbetstid.

Självklart äger våra och andra fackliga medlemmar rätt att organisera sig. Ingen ska behöva drabbas av varken hot eller repressalier för att de verkar för sin fackförening. Den dag Systembolaget verkställer hoten ledningen utfäst mot fackligt aktiva kommer frågan dras till rättslig prövning och DFSA kommer svara med hårda fackliga stridsåtgärder. Redan nu har Systembolaget gått för långt. Ledningen borde inse att hot om repressalier för att anställda har "samtal som förefaller organiserade" är en kränkning av föreningsrätten och fullständigt orimligt i förhållande till yttrandefrihet och personlig integritet. 

Självklart kommer vi inte sluta att bjuda in till kurser

Självklart kommer vi inte sluta informera om arbetsrätt

Självklart kommer vi inte sluta informera om arbetsmiljöverkets riktlinjer

Självklart kommer vi inte sluta kritisera Systembolagets personalpolitik

Självklart kommer vi att fortsätta sätta hårt mot hårt
för att försvara de anställdas rätt att organisera sig

En för alla – Alla för en!
 

VARSEL OM BLOCKAD AV ARBETSMOMENT




Riskbedömning vid ombyggnation är ett skydd för vår hälsa


När en Systembolagsbutik byggs om från överdiskbetjäning till självbetjäning förändras arbetet för oss försäljare på många plan. Den fysiska arbetsbelastningen blir en annan i arbetet i utgångskassa mot i arbete över disk. Varuflödet förändras med effekter på vårt arbete på lagret. Risken för hot och våld är en annan när vi nekar berusade kunder från en utgångskassa mot när vi nekar från andra sidan av en disk. Risken för hot och våld förändras när vi i självbetjäningsbutiker rör oss ute bland kunderna. Risken för hot och våld förändras också när vi skall uppmärksamma och konfrontera potentiella snattare i butikerna. Vid förändring i verksamheten skall arbetsgivaren Systembolaget göra en bedömning av de nya risker som förändringen kan medföra, vilka konsekvenser det kan innebära för personalen och vilka åtgärder som därför skall vidtas. Detta gäller lokalt för varje butik eftersom det är skillnad på arbetet i t ex en butik på en mindre ort mot en butik i centrala Stockholm. Riskbedömningen skall göras av butikschef (BC) och områdeschef (OC) innan ombyggnaden i enlighet med 8 § andra stycket AFS 2001:1.*


Uteblivna riskbedömningar vid ombyggnation riskerar vår hälsa

Under 2008 byggde Systembolaget om ett stort antal butiker till självbetjäning, men det var inte på alla butiker som det gjordes någon riskbedömning innan ombyggnaden. Det betyder att man gjort helt avgörande förändringar i vårt arbete utan att bry sig om att fundera över vilka konsekvenser det kan få för oss försäljare.


Uteblivna riskbedömningar vid ombyggnation måste göras i efterhand

När riskbedömning uteblivit skall arbetsgivaren enligt Arbetsmiljöverket så fort som möjligt genomföra en riskbedömning så att förändringarna analyseras och åtgärder planeras utifrån även de i efterhand kända förändringar i arbetet. På våra medlemmars butiker diskuterar man dessutom fortfarande vilka nya rutiner som skall tillämpas t ex i form av aktivt förebyggande av snatteri, genom att testa olika schemavarianter för kassapassen etc. Ändå har Systembolagets centrala arbetsmiljöansvarige Jan Johansson 2009.05.12 meddelat DFSA att i de fall där inga riskbedömningar gjorts, kommer Systembolaget INTE att göra några riskbedömningar i efterhand. Detta är inte acceptabelt. Som fackförening kan inte DFSA låta någon av våra medlemmar utsättas för nya riskmoment i arbetet utan att det gjorts en bedömning av konsekvenserna.


DFSA varslar härmed om blockad

DFSA:s medlemmar har i och med ombyggnaderna fått nya arbetsuppgifter som inte återfinns i deras tidigare yrkesbeskrivning. En av dem är att aktivt förhindra snatteri genom olika typer av konfrontationer med potentiella snattare. Härmed sätter vi denna nya arbetsuppgift i blockad från och med tisdag 2009.05.26 kl. 08.00.

Varslet omfattar DFSAs medlemmar i Stockholms län samt oorganiserade. Som oorganiserad försäljare har du lagstadgad rätt att ställa dig neutral i blockaden och alltså inte utföra det blockade arbetsmomentet att konfrontera potentiella snattare.

Inga av DFSAs medlemmar i Stockholm kommer att konfrontera potentiella snattare förrän Systembolaget gjort riskbedömningar för alla butiker som byggts om under 2008 och 2009 (samt de som planeras byggas om under 2009) eller att Systembolaget meddelat att så skall ske.


För mer information om hur BC och OC genomför riskbedömning av ombyggnaden i efterhand, se Arbetsmiljöverkets broschyr ADI 575.

* ”När ändringar i verksamheten planeras, skall arbetsgivaren bedöma om ändringarna medför risker för ohälsa eller olycksfall som kan behöva åtgärdas.”/ 8 § andra stycket AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete

CSR-satsning väcker fackligt intresse i vinländerna





Systembolagets nya satsning på etiska riktlinjer för underleverantörer rörande arbetsvillkor, arbetsmiljö och mänskliga rättigheter, s.k. Corporate Social Responsibility (CSR), har väckt fackligt intresse i Sydafrika, Spanien och Frankrike. Fackföreningarna ser positivt på Systembolagets möte med sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke och hoppas att mötet var början på en diskussion om arbetsvillkor där inte bara vinproducenter och branschorganisationer kommer till tals, utan även de berörda arbetarna och deras fackföreningar.

I Spanien var en artikel om mötet på förstasidan av CGT:s tidning Royo y Negro. Även Franska CNT har skrivit om mötet på sin hemsida och i sydafrika har ZAC-F och Sikhula Sonke haft kontakt direkt med Systembolaget. Tillsammans med SAC vars sektion på systembolaget, DFSA, tog initiativet till mötet i Sydafrika, organiserar fackföreningarna c:a 120.000 arbetare, varav många inom vinindustrin i t.ex. Rioja, Bordeux och Västra Kapprovinsen.

CGT, CNT, SAC och ZAC-Fär alla del av den internationella syndikalistiska fackföreningsrörelsen.

Till företrädare för SPF

 

 

Stockholm 2009.05.01


Till företrädare för SPF – Systembolagets Personalförening


Stå på er Göteborgs FK, Mälardalens FK, Östgöta FK, Malmö FK och alla modiga enskilda medlemmar. Tillsammans gör vi Systembolaget till en bättre arbetsplats!

 

DFSA vill härmed slå ett slag för SPF:s medlemmar inför Representantskapet 2009. Vi är många anställda inom Systembolaget som stödjer de önskemål om förbättringar som presenteras i flera motioner till Representantskapet. DFSA gläds åt de radikala uttrycken i många av motionerna och åt att fler försäljare än vi i DFSA anser

 

• att deltidskontrakten måste höjas omedelbart.

 

• att SPF ska visa solidaritet också med deltidsanställda som har låga kontrakt och inte lämna dem i sticket – med eller utan Årsarbetstid.

 

• att Systembolaget utnyttjar att företaget inte behöver särsklija vik- och mertid och på så sätt kringgår arbetsrätten.

 

• att Systembolagets lönesystem är alltför godtyckligt utformat.

 

• att Systembolaget försöka begränsa fackföreningarnas handlingsutrymme genom att hindra facklig information.

 

DFSA vill också rikta viss kritik mot den demokratibrist som föreligger i SPF då enskilda medlemmars röster inte görs hörda. Vissa angelägna motioner slås ned innan de ens nått Representantskapet. Vi anser att medlemsomröstningar bör ligga till grund för beslut. DFSA har därför på arbetarrörelsens dag skrivit detta utskick till SPF:s företrädare med syfte att lyfta fram några av de motioner i handlingarna till Representantskapet som riskerar att hamna i skymundan, men som är högst angelägna för alla oss anställda inom Systembolaget. Vi vill visa att det finns områden vi kan arbeta på tillsammans – oavsett facktillhörighet.

 

Fotnot: Denna uppmaning skrevs av DFSA 1 maj 2009 och har, tillsammans med utförliga kommentarer till utvalda motioner, skickats ut till berörda enheter inom SPF och Unionen. Av hänsyn till de som skrivit motionerna publicerar vi motioner och kommentarer först efter mötet. SPF:s Representantskap 2009 hålls 17-18 maj.



"Alla kan alltid bli bättre"




På Systembolaget ökar övervakningen av personalen samtidigt som bemanning, utbildning och tiden att utföra de inspekterade arbetsuppgifterna minskar.

"Alla kan alltid bli bättre" säger VD:n för Better business, företaget bakom Systembolagets hemliga butiksinspektörer. Många försäljare vill också bli bättre, eller i alla fall kunnigare och få mer tid för kunden. De vill också trivas på jobbet. Kundkontakten och att tipsa om mat och dryck är något av det roligaste med att arbeta på Systembolaget och det gör försäljarrollen mer omväxlande. Exempel på andra arbetsuppgifter är att hantera varor (beställa, ta emot, plocka ner och plocka upp).

Systembolaget har ett allt starkare stöd hos svenska folket och försäljningen ökar från månad till månad (vilket inte behöver vara positivt för samhället i stort). Många kunder är nöjda med att de flesta butiker numera har s.k. självbetjäning. Självbetjäningen i sig innebär inte några försämringar, men när en butik lämnar försäljningen över disk, skär företaget ned på såväl sortiment som personalstyrka. Utöver ökad försäljning innebär alltså detta ytterligare profit för Systembolaget, vilket rimmar illa med monopolställningen.

Vi i DFSA har mångårig erfarenhet som försäljare inom Systembolaget (vissa har arbetat tio år eller mer). Försäljarrollen håller på att förändras och förutsättningen för ett lyckat möte med kunden har kraftigt försämrats. Vi vill inte tala i termer av att det var bättre förr, och fortfarande finns stora möjligheter att behålla kompetens och engagemang hos Systembolagets försäljare, men trots att Systembolaget gör enorma vinster görs besparingar som direkt påverkar arbetsmiljön negativt och det blir allt glesare mellan utbildningarna.

Färre försäljare och högre tempo i kassan, med färre raster och ökad försäljning samtidigt som sortimentet bantas gör att det blir svårare att skapa ett kvalitativt kundmöte. Samtidigt ställs nya krav på försäljarna att jaga och fråga ut potentiella snattare, vilket tar uppmärsamhet och tid från servicearbetet.

Mitt i allt detta väljer Systembolaget att anlita "Mystery shoppers", alltså hemliga arbetsinspektörer med syfte att se till att försäljarna ger god service. Både vi försäljare och Systembolaget skulle vinna på att istället skapa de förutsättningar som behövs för god service, istället för att genom övervakning tvinga fram innehållslösa försäljarleenden. DFSAs slutsats blir att även Systembolaget som arbetsgivare kan bli bättre men att det för detta inte behövs några "Mystery shoppers" som spionerar på personalen. Tillsammans gör vi Systembolaget till en bättre arbetsplats!


P3-program om Systembolagets butiksspioner


              

I programmet Verkligheten i P3 2009.05.10 diskuterades Systembolagets och andra företags användning av s.k. ”Mystery shoppers” – arbetsinspektörer som låtsas vara kunder för att kontrollera och bedöma personalens kundbemötande. Systembolaget har precis infört denna typ av personalövervakning, som i praktiken innebär att en arbetsinspektör låtsas vara en frågvis kund, men egentligen bedömer försäljares bemötande och varukunskap efter en hundragradig skala.

DFSA:s medlem Emil Boss, Systembolagsförsäljare på Systembolaget Gullmarsplan, påpekar i programmet att de nya kontrollerna minskar grundtryggheten för personalen och att de hemliga kontrollerna blir en form av skräckpropaganda eftersom ett dåligt resultat av en inspektör kan leda till personliga konsekvenser för den anställda genom t ex den individuella lönesättningen. Emil Boss påpekar också att det blir svårt att göra rätt avvägningar kring arbetsinsatsen. Vid låg bemanning, riskerar personalen att överprioritera omständiga kundfrågor inför hotet att det kan vara en kontrollant.

I programmet har man även talat med en anställd på Pressbyrån, som är mycket kritisk mot företagets ”Mystery shoppers” och tycker att det är rena FRA- övervakningen. P3:s reportrar håller med. Man påpekar att det faktiskt handlar om att genom hot om repressalier göra anställda mer effektiva. I inslaget hör man VD:n för Better business, företaget bakom Sveriges 47 000 ”Mystery shoppers”, motivera kontrollerna med följande ord:

”Den som tror att den är bra, den är inte bra längre. Alla kan alltid bli bättre."


Lyckat möte i Sydafrika enligt vinarbetarnas fack


DFSA fick följande brev från de sydafrikanska vinarbetarnas fackförening Sikhula Sonke efter deras möte med Systembolagets CSR-delegation i Sydafrika i veckan. DFSA är mycket glada över Systembolagets satsning på etiska riktlinjer för underleverantörer och stolta över att ha initierat och samordnat mötet mellan Systembolaget och de berörda arbetarnas fackförening. Sikhula Sonke är en fackförening för lantarbetare i västra kapprovinsen som bildades 2004 och idag har cirka 3800 medlemmar. Många arbetar med att producera de viner vi försäljare i DFSA säljer i våra Systembolagsbutiker varje dag.


Dear DFSA

We want to thank you for the opportunity you made possible for us to meet with Systembolaget. A lot of positive discussions came out at the meeting and the director of Delheim (Nora Sperling-Thiel) have met with me to talk about ways to deal with the issues that was published in the Danish magazine. And some of the issues are already been taken care of. We are still waiting for answer on the other matters. We are also meeting with the director of Delheim some time this week where we will get back to you and inform you about the meeting.

We want to thank you comrades for joining with us in solidarity to fight the oppression and the violating of human rights on farms and around the globe. We believe that an injury to one is an injury to all and you comrades have just shown us how true that is.

So we SALUTE you our friends and comrades. It is good to know that comrades out there are watching our back.

Long Live DFSA ! Long Live!

Yours comradely

Patricia Dyata
Deputy General Secretary
Sikhula Sonke



Det gick - Systembolaget möter vinarbetarnas fack



Systembolaget har sänt en delegation till Sydafrika för att utreda uppmärksammade missförhållanden för arbetare på vingårdarna. DFSA har via sina syndikalistiska kamrater i Sydafrika god kontakt med de berörda arbetarnas fackförening Sikhula Sonke (Vi växer tillsammans), vars generalsekreterare Wendy Pekeur blev väldigt hoppfull när hon fick höra att en så mäktig inköpare som Systembolaget skulle komma ner till vingårdarna.

Men Systembolaget hade inte själva tagit kontakt med Sikhula Sonke, så DFSA förmedlade under gårdagen kontakten via Systembolagets presschef. Det var idag ännu oklart om Systembolagets delegation skulle bry sig om att träffa Sikhula Sonke innan man åkte hem igen, vilket gjorde att Wendy Pekeur befarade att besöket bara var ett spel för gallerierna, eftersom Systembolaget då inte skulle få höra arbetarnas egen upplevelse av sin situation.

Idag har DFSA, Sikhula Sonke och även spanska CGT ringt till Systembolaget presschef och uttryckt att ett möte måste komma till stånd och i eftermiddags tog delegationen kontakt med Wendy Pekeur och bokade in ett möte under morgondagen.

DFSA är väldigt glada åt mötet, som vinarbetarnas egna företrädare ser som mycket viktigt, och vi hoppas att Systembolaget kommer kunna verka för att förbättra förhållandena för de arbetarna på vinfälten.

Mötet har kommit till stånd genom samarbete mellan DFSA i Sverige, ZAC-F och Sikhula Sonke i Sydafrika och CGT i Spanien.

Mötet blev förstasidesnyhet på CGT:s tidning Rojo y Negro och har även genererat  artiklar i tidningarna Arbetaren och Yelah.


Systembolaget på plats i Sydafrika - Upp till bevis!


Systembolagets CSR-delegation, den första i sitt slag, är nu på plats i Sydafrika för att inspektera arbets- och levnadsvillkor på de vingårdar som av tidningen Råd och Rön beskrivits som omänskliga.

För att se till att besöket inte blir verkningslöst och symboliskt har DFSA förmedlat kontaktuppgifter till de berörda vinarbetarnas fackförening Sikhula  Sonke (Vi växer tillsammans), så att Systembolagets representanter har möjlighet att höra direkt från de berörda arbetarna om problemen. Att bara möta vinproducenterna skulle inte förbättra situationen. Det som Råd och Rön avslöjat är bl.a. att fackföreningarna har svårt att få tillgång till vingårdarna, något som Systembolaget som en av världens största inköpare skulle kunna ändra på.

Systembolagets presschef Lennart Agén har idag vidarebefordrat kontaktupgifterna till Sikhula Sonke till CSR-delegationen. Agén har också uppmanat delegationen att ta kontakt med det sydafrikanska facket Sikhula Sonke. Nu återstår att se om Systembolaget menar allvar med sin resa. DFSA fortsätter hålla kontakt med Sikhula Sonkes generalsekreterare Wendy Pekeur och Systembolagets presschef.

Fotnot: CSR är en förkortning av Corporate Social Responsibility, och innebär att företagen ska ta ett etiskt, socialt och miljömässigt ansvar inom sin verksamhet.



Så här skriver Sikhula Sonke till DFSA:

Dear Comrades.

Thanks for your messages of support. We would love to have a meeting
with Systembolaget; Delheim is not the only farm supplying Systembolaget.
There are many others and farm workers in most cases only receive the
bare minimum, no social protection, poor wages, evictions etc. For
seasonal/contract workers (mostly women) on farms it is much worse,
no job security, no social protection, no paid maternity leave, no
protective clothing when exposed to pesticides, when it rain you do
not work and theirs no income. For a greater part of the year they are
at home without income.

We believe that decent work is crucial in alleviating poverty. All the
above is not decent work. Monopolies like Systembolaget, TESCO,
Asda etc should ensure that workers and dwellers (retired workers,
pensioners) are enjoying the fruit of what they produce and that
should include a living wage, job security, social protection, health
benefits, safe workplace environment and tenure security.

Yours in solidarity
Wendy Pekeur
General secretary
Sikhula Sonke


och vidare:


Dear Comrade

We are very gratefull for your support and its good to know that the
unions over the globe are joining hands in solidarity to ensure that
the most vulnerable group, the farm workers and farm dwellers
voices are heard. And its like a dream come true.

It is not nice watching how farm people human rights are being violated
and how some are treated after all the years their offered in building
and ensuring the wealth of the farms their worked and still live on.

We believe in equality, dignity, decent lives, decent work, decent living
wage and acknowledgement. It is the farm worker that feed the nation,
but yet their are the ones that still went to bed hungry, being put out on
the streets fragile after all the years off service no where to go.

It will also be great if their could talk to the people that was
interviewed by the Danish journalist on Delheim to see if anything
has change ever since the article in February 2009. There were
a few international visits on Delheim and their was never taken
to the people that where interviewed cause their are the people
suffering the most on Delheim. I'm talking about people that
are retired workers(pensionists) and workers declared
disable by the doctor because of work injuries.

Comrade we will welcome Systembolaget visit and hpe they will meet
with us ans as you've mentioned they have to talk to the right people
or the trip will become just another show.

Thanks for your support comrades.

Aluta Continua!
Patricia Dyata
Sikhula sonke

Yours Comradely


Upp till bevis i Delheimfrågan


Efter Råd och Röns granskning och efter att DFSA krävt att Systembolaget skall kontrollera arbetsförhållandena i Sydafrika har Systembolaget svarat Råd och Rön att problemen måste åtgärdas. Annars kan det bli fråga om sanktioner. 

– Vi har aldrig tvingats utöva sanktioner utifrån den här typen av omständigheter tidigare, så exakt hur det skulle gå till är vi inte på det klara med ännu, säger Nina Johansson, CSR-ansvarig.

I maj ska Systembolaget göra en så kallad CSR-fältresa till Sydafrika, där man bland annat ska inspektera Delheim. Det är första gången Systembolaget gör en sådan typ av resa.

DFSA hoppas att Systembolagets besök inte är ett förannonserat möte med Delheims chefer, som då kan dölja problemen, utan ett seriöst försök att kommunicera direkt med arbetarna och deras fackförening Sikhula Sonke (Vi växer tillsammans). DFSA fortsätter hålla kontakten med Sikhula Sonke och andra Sydafrikanska fackföreningar för att försäkra oss om resultatet av Systembolagets agerande.

Fotnot: CSR är en förkortning av Corporate Social Responsibility, och innebär att företagen ska ta ett etiskt, socialt och miljömässigt ansvar inom sin verksamhet.

DFSA talar till 3000 på första maj




Publiken. 3000 i SAC syndikalisternas samling på Sergels torg. 
Bild: José Figuera.

På första maj i Stockholm talade DFSA för 3000 personer om sin fackliga kamp på Systembolaget. Fokus lades på vikten av aktiv arbetsplatsorganisering och av att inte acceptera maktens tolkningsföreträde när det kommer till arbetstagares rättigheter. Tidningen Arbetaren skrev om talet på första maj och lyfte kort fram de delar som handlade om glädjen i fackligt arbete och att dagens rättigheter för arbetstagare aldrig skulle funnits om det inte vore för en radikal klasskamp.


RSS 2.0