DFSA ifrågasätter långa kassapass
Det råder osäkerhet kring hur länge en försäljare ska sitta i kassan och DFSA har kallat till förhandling i ärendet. Försäljare på flera butiker i landet rapporterar att de måste sitta i kassorna flera timmar i sträck, ibland upp mot tre och en halv timme med oavbruten kundkö. Den förhandsinformation om en maxgräns på fyra timmar kassaarbete utan paus, som DFSA fått från arbetsmiljöansvarig på Systembolaget, ger stöd för den informationen. Kundkontakten är en viktig del av arbetet som försäljare på Systembolaget, men för att det arbetet ska vara roligt och kvalitativt krävs tydliga regler för möjlighet till rast och vila. Med den monotona belastningen och det höga tempot, i synnerhet på fredagar och lördagar då flest försäljare är i tjänst, kan fyra timmar i kassan utan paus omöjligt ses som en god arbetsmiljö.
Avgående VD Anitra Steen som praktikant i kassan.
DFSA har tidigare varit drivade i arbetsmiljöfrågor. Under ombyggnaden av Systembolaget Gullmarsplan lyckades den samlade personalstyrkan att få bl.a fläktar för en fungerande arbetsmiljö. Läs mer under rubriken Seger för personalen på Systembolaget Gullmarsplan.
Förhandlingar pågår också mellan DFSA och Systembolaget om hur berörda fackföreningar, skyddsombud och arbetsgivare ska samverka och både Systembolaget och DFSA har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket (AV). AV uppmanar parterna att hitta en fungerande form för arbetsmiljöarbetet och i dagsläget kommer arbetsmiljöfrågor att hanteras genom förhandling. Systembolaget har även som önskemål att ensamma förfoga över all information ute på butikerna, men DFSA anser natutligtvis att även fackföreningar ska ha möjlighet att informera de anställda
- i synnerhet rörandes arbetsmiljöfågor.
Kommentarer
Trackback