Seger för personalen på Systembolaget Gullmarsplan




På Systembolaget Gullmarsplan i Stockholm pågår "ombyggnationen" för fullt och den samlade personalstyrkan har efter flera månader utan fläktar och fungerande omklädningsrum, i en arbetsmiljö av damm, olidlig värme, buller, ökat arbetstempo och brist på fungerande arbetsredskap och vilorum gått samman och kallat till krismöte med områdeschef och lokal byggbas. Även om skadan redan är skedd är det viktigt att arbetslaget kunde uppvisa gemensam styrka och mötet resulterade i att ett temporärt vilorum inrättades, att fläktar snabbt kom på plats och att alla på butiken erbjöds möjlighet till omplacering under ombyggnaden. En liten seger, men frågan är hur många kassörer i landet som lider av dålig arbetsmiljö i onödan?




OMRÅDESCHEFEN HAR SVARAT PÅ ARBETSMILJÖFRÅGOR

DFSA har fått svar på sitt brev med arbetsmiljöfrågor rörandes ombyggnationen på Systembolaget Gullmarsplan i Stockholm. Bakgrunden till brevet var ett samlat missnöje hos personalen, som efter påtryckningar förvisso resulterade i bl.a. nya fläktar och omklädningsrum, men som lämnade många frågor obesvarade och något ansvar ville ingen från Systembolaget ta på sig.



Nu är ombyggnaden slutförd på Gullmarsplan och de frågor som DFSA ställt och som mycket knapphändigt och svepande besvarats av områdeschefen gör mer nytta hos försäljare på de butiker som är inne i en ombyggnadsfas nu eller har det framför sig, varpå vi publicerar dem i sin helhet här under FRÅGOR OCH SVAR.

När det lugnat ner sig med julaktioner på Systembolaget kommer DFSA under början av 2009 att fortsätta arbetet med att belysa arbetsmiljöproblem på Systembolaget.



Dammet på flaskorna i butiken förnyades löpande under ombyggnaden. Ofta var luften i butiken disig av damm och bland personalen finns allergiker och astmatiker. Personalen löste det hela med att ta ut semester, tjänstledighet och några omplacerades efter att miljön påverkat dem för mycket.



En morgon möttes personalen på Gullmarsplan av ovanstående meddelande från bygglaget i personalutymmena. När personalen kontraktade de ansvariga på huvudkontoret fick de instruktionen att bära pappmask i fikarum, omklädningsrum och på toaletterna. Något som inte hade skyddat om asbest frigjorts under arbetet. Det visade sig emellertid senare inte vara någon fara eftersom asbesten var bunden i lim på golvet, men det visste inte huvudkontoret, och för att skydda sig från asbest krävs adekvat skyddsdräkt. Butiken höll öppet som vanligt.


FRÅGOR OCH SVAR

Hej


Våra medlemmar på Gullmarsplan har några arbetsmiljöfrågor. Även efter informationsmötet 27/10  (där inte alla medlemmar var närvarande) förstår de fortfarande inte riktigt vad som hänt under ombyggnaden av butiken på Gullmarsplan och vi skriver därför till Systembolaget för att be om svar på några frågor så att vi bättre förstår hur arbetsmiljöarbetet fungerar och vad som kanske kunde ha gjorts annorlunda, såväl av personalen, av det lokala skyddsombudet och av Systembolaget.

    I senaste numret av Bouquet står det i ledaren att personal som håller humöret uppe under ombyggnaden av sin butik har en hedersam inställning och våra medlemmar vill självklart inte vara illojala, men ser det som viktigt att bli av med alla frågetecken kring ombyggnaden så att de anställda på butiken känner att Systembolaget behandlat dem på ett hänsynsfullt sätt. Vi ber om ursäkt ifall delar av nedanstående besvarats muntligen på infomötet, men tror att alla tjänar på tydlighet i kommunikation kring ombyggnaden.

Medlemmarnas frågor:


1. Varför fick vi arbeta i luft disig av byggdamm och med ett tydligt lager damm på alla flaskor under flera veckors tid? Det verkade som att fläktar kunde installeras på bara ett par dagar.


2. Hur fungerar ansvarsfördelningen mellan huvudskyddsombud och lokalt skyddsombud? På butiken arbetar personer med stressymptom, allergier och astma. Även om  huvudskyddsombudet godkänt ombyggnaden som helhet, har denne  förmodligen inte godkänt problemen med att ventilationen var trasig under fyra månader av fem, att högt buller tvingade personalen att ha hörselskydd i kassalinjen, att inget viloutrymme fanns tillgängligt, och att en av tre kassor saknade kassaband? Eller har detta varit en del av den ombyggnadsplan som huvudskyddsombudet godkänt?


3. Om det inte varit en del av planen, varför satte man sig inte ned med det lokala skyddsombudet så snart avvikelser skett från planen, dvs. första dagarna i oktober? Vi förstår inte hur denne skall kunna se till de anställdas bästa om han inte får tillgång till den information som krävs.


Vi ser medlemmarnas frågor som relevanta i relation  till  följande paragrafer i Arbetsmiljölagen:

 "Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. En utgångspunkt skall därvid vara att allt sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall skall ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs." /AML 3 kap. 2§


"Skyddsombudet företräder arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och skall verka för en tillfredsställande arbetsmiljö. I detta syfte skall ombudet vaka över skyddet mot ohälsa och olycksfall samt att arbetsgivaren uppfyller kraven i 3 kap. 2§."/AML  6 kap. 4§


"Skyddsombud får inte hindras att fullgöra sina uppgifter. "/AML  kap.10§

/DFSA



Hej!

Här kommer vårt svar på era frågor;

De brister som uppstått under ombyggnaden av butiken kan inte repareras eller åtgärdas i efterhand. Processen för butiksombyggnader är under ständig utveckling. Just nu pågår ett förbättringsarbete som kommer att minska riskerna för onödiga störningar vid butiksombyggnad.

 

* Vid uppstartsmötet inför en ombyggnation görs en genomgång av vilka regler som gäller under byggtiden enligt AF (ett regelverk som bland mycket annat innefattar krav på säkerhet och arbetsmiljö).

* Efter att genomgången vid uppstartsmötet genomförts skriver medverkande parter på att informationen är mottagen, på det sättet får vi en dokumentation på att alla medverkande parter varit med och förstått vad som gäller.

* De störningar som förekommit vid ombyggnationen av Gullmarsplan utvärderas och diskuteras med entreprenören som en del i det ständigt pågående förbättringsarbetet.

* Vid kommande ombyggnadsstart kommer vi också att fråga personalen om ev. allergier/andra problem som kan uppstå.

Med vänlig hälsning

Områdeschefen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0