DFSA ifrågasätter långa kassapass


Det råder osäkerhet kring hur länge en försäljare ska sitta i kassan och DFSA har kallat till förhandling i ärendet. Försäljare på flera butiker i landet rapporterar att de måste sitta i kassorna flera timmar i sträck, ibland upp mot tre och en halv timme med oavbruten kundkö. Den förhandsinformation om en maxgräns på fyra timmar kassaarbete utan paus, som DFSA fått från arbetsmiljöansvarig på Systembolaget, ger stöd för den informationen. Kundkontakten är en viktig del av arbetet som försäljare på Systembolaget, men för att det arbetet ska vara roligt och kvalitativt krävs tydliga regler för möjlighet till rast och vila. Med den monotona belastningen och det höga tempot, i synnerhet på fredagar och lördagar då flest försäljare är i tjänst, kan fyra timmar i kassan utan paus omöjligt ses som en god arbetsmiljö.


Avgående VD Anitra Steen som praktikant i kassan.

DFSA har tidigare varit drivade i arbetsmiljöfrågor. Under ombyggnaden av Systembolaget Gullmarsplan lyckades den samlade personalstyrkan att få bl.a fläktar för en fungerande arbetsmiljö. Läs mer under rubriken Seger för personalen på Systembolaget Gullmarsplan.

Förhandlingar pågår också mellan DFSA och Systembolaget om hur berörda fackföreningar, skyddsombud och arbetsgivare ska samverka och både Systembolaget och DFSA har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket (AV). AV uppmanar parterna att hitta en fungerande form för arbetsmiljöarbetet och i dagsläget kommer arbetsmiljöfrågor att hanteras genom förhandling. Systembolaget har även som önskemål att ensamma förfoga över all information ute på butikerna, men DFSA anser natutligtvis att även fackföreningar ska ha möjlighet att informera de anställda
- i synnerhet rörandes arbetsmiljöfågor.

Systembolagets försäljning januari 2009

Systembolagets försäljning under januari ökade med 7,7 % mätt i ren alkohol i jämförelse med samma period 2008. För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande:

Sprit                          +2,7 %
Vin                            +10,1%
Starköl                      +7,1 %
Cider/Blanddrycker   +9,0 %
Alkoholfritt               +17,7%
Ren alkohol              +7,7 %

Systembolagets nyhetsbrev, februari 2009

Det som började som ett kåseri har nu blivit verklighet. Systembolaget försökte att i förhandling använda den finansiella krisen som argument för att inte höja ett anställningskontrakt på Systembolaget Globen, vilket DFSA gjorde sig lustiga över på denna blogg (läs här). Nu lutar det istället åt att den anställda kan använda de senaste försäljningssiffrorna som stöd för en höjning av sitt kontrakt. Dessa positiva siffror visar att Systembolaget står sig bra även i ekonomisk kris. DFSA ser det dock inte som lustigt att Systembolaget håller sin personal på låga kontrakt samtidigt som försäljningen ökar. Detta i kombination med att en omvandling till självbetjäningsbutik innebär än mer försäljning och ett ökat tempo i kassan.

Systembolaget – en populär arbetsgivare?


Med rubriken Systembolaget – en populär arbetsgivare har personaldirektören informerat alla anställda om nyheten att Systembolaget enligt en ny undersökning är en av Sveriges mest populära arbetsgivare. DFSA vill här förtydliga att det enligt undersökningen egentligen handlar om att chefer på andra stora företag tycker att Systembolaget har en bra "arbetsgivarimage".

”Marknadsundersökningsföretaget ISI Wissing har frågat 600 beslutsfattare med lång arbetslivserfarenhet om vilka företag i Sverige som har bäst arbetsgivarimage. Personerna sitter i ledningsgruppen på företag med fler än 50 anställda. /.../ Sjundeplatsen knep Systembolaget.” http://www.dagenshandel.se


För den här fågeln är Systembolagets varumärke populärt.

Rättelse : Omfördelning av resurser inom företaget


DFSA har tidigare spårat en massagestol från en av landets stressigaste butiker till bastun på huvudkontoret. Efter närmare granskning har det dock visat sig att det omöjligen kan röra sig om samma stol. På Systembolagets intranät ViNet kan man nämligen läsa att stolen på huvudkontoret funnits på plats länge. Anledningen till att den plötsliga uppmärksamheten är att ingen av kontoristerna verkar använda den, vilket företaget tycker är synd. Det tycker DFSA också och vill passa på att föra tanken till det gamla ordstävet "rätt sak på rätt plats". På den stressiga butiken vid Ringen finns fortfarande ingen massagestol.


Nya medlemmar i Stockholm och Umeå





Även i februari har medlemsantalet ökat, nu i Stockholm och Umeå. DFSA har glädjen att hälsa nya försäljarkollegor välkomna till vår direktdemokratiska fackförening. Tillsammans gör vi Systembolaget till en bättre arbetsplats!

Omfördelning av resurser inom företaget



Systembolaget Ringen i Stockholm har under en tid haft tillgång till en massagestol i fikarummet, eftersom butiken har en extraordinär arbetsbelastning i jämförelse med andra butiker i landet. Stolen införskaffades för att förebygga arbetsskador hos försäljarna, som arbetar med tunga lyft och monotont kassaarbete. Men eftersom personalförmåner skall vara lika för alla inom företaget var Systembolagets personalledning tvungna att ingripa och massagestolen försvann i november 2008.

Idag kunde man på Systembolagets intranät ViNet läsa en glädjande nyhet: Stolen är återfunnen! Utanför bastun på Systembolagets huvudkontor i Kungsträdgården har man i dagarna installerat ett stycke massagestol som det står alla kontorister fritt att använda.

Nu häver vi informationsförbudet

Så snart DFSA fick fart på sin fackliga verksamhet åkte fackliga anslagstavlor ner på Systembolagets butiker och fackföreningen belades med informationsförbud. Tack vare stort stöd från lokala SUF och LS (Lokala Samorganisationer) över hela landet har förbudet varit verkningslöst. Informationen har nått ut och nu kräver DFSA att Systembolaget också häver det fackföreningsfientliga förbudet. Förhandling mellan DFSA och Systembolaget äger rum inom två veckor.

RSS 2.0