Ökad försäljning av alkohol under ekonomisk kris
På den senaste förhandlingen mellan DFSA och Systembolaget, i ett kontraktsärende på butik 0170 Globen, försöke Systembolagets Personal och Kompetens -avdelning försvara sig med den globala ekonomiska krisen: "Sen kan man ju allmänt säga att med den här finanskrisen och begynnande lågkonjuktur, så vet vi ju inte vad som händer med försäljningen, den kan ju bli en..." och hela Systembolagets delegation nickar och håller med i det som ska målas upp som en dystopisk ekonomisk vision. DFSA bryter dock snabbt in och avslutar meningen med "...dramatisk ökning." Varpå Personal och Kompetens backar och nämner "nationalekonomiska teorier" som visar att den stora depressionen i USA ledde till ökad försäljning av alkohol, men också "godis, kläder och man gick på bio mera /.../ Ja, vi vet ju inte vad som händer med försäljningen, det kan bli oförändrat, det kan dippa, det kan gå upp."
Kommentarer
Trackback