Lagena vägrar återanställa trots nya storkunder


I höstas sade Lagena upp 34 personer med hänvisning till att tre stora kunder lämnat företaget, uppgående till totalt 17% volymminskningar. Ledningen beklagade att man var tvungna att fatta ett så svårt beslut med så katastrofala följder för de anställda, som blev arbetslösa mitt i krisen. De senaste månaderna har emellertid Lagena fått två nya stora säkra kunder, AMCA och Apricot, som höjer volymerna igen med ca 12%. Återanställningsrätten för de uppsagda har inte upphört ännu. Ändå vägrar Lagena att återanställa och fortsätter i stället att använda inhyrd personal.

Blockad och strejk på Systembolagets helägda dotterbolag Lagena i Jordbro.

I artikeln "Lagena bluffar om orderingång" skriver journalisten Sofia Broome om att Lagena ignorerar såväl Handels och löntagarkonsulternas som DFSAs förslag på lösningar och att det nu blivit uppenbart att företagets argument för uppsägningarna inte håller för närmare granskning.

DFSA har förhandlat med Lagenas ledning och gått igenom risk- och konsekvens-bedömningar, ekonomiska prognoser och löntagarkonsulternas rapport. DFSA är bundna av tystnadsplikt rörande detaljerna i rapporten, men på Handels hemsida står det klart dock och tydligt utskrivet hur Lagenas ledning struntade i konsulternas slutsats.

De senaste månaderna har Lagena fått två nya stora säkra kunder, AMCA och Apricot, som höjer volymerna igen med ca 12%. Återanställningsrätten för de uppsagda har inte upphört ännu. Ändå vägrar man återanställa utan fortsätter använda inhyrd personal.

Uppsägningarna var redan i överkant, motsvarande över 20% personalneddragningar mot 17% volymminskning och nu visar det sig alltså att man endast har 5% kundförlust mot föregående år. På DFSA:s fråga till personalchefen Martin Dahlin om Lagena med anledning av de nya kunderna kommer återanställa en del av de uppsagda blev svaret blankt "nej". Anledningen? "Lagena har löpande förhandlingar med alla kunder och det finns alltid en chans att vi tappar någon ny." På frågan när man vet säkert om alla kunder stannar blir svaret "i november". (Som av en händelse precis då återanställningsrätten går ut.) På frågan om man kommer återanställa sina medarbetare om det visar sig att alla kunder stannar är svaret även det ett kort och kärnfullt "nej".

Uppsägningarna var visst - trots allt - inte så hårt kopplade till kundförlusten. Kanske är de hårdare kopplade till att Lagena vill ha en mer flexibel arbetstyrka som jobbar under sämre villkor, i högre tempo och utan möjlighet att organisera sig?

Arbetsgivare som sparkar folk på falska grunder, med syfte att kringgå anställningsskyddet i LAS, finns i alla branscher, men det blir extra allvarligt när statliga jättar struntar i arbetsrätten mitt i kristider.

Vi har tipsat om den här kampsången tidigare, men det är värt att göra igen (Dexys Midnight Runners och Håkan Hellström kan vara stolta):  "Kom igen Lagena!"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0