DFSA i Arbetaren 8/10



Följande artikel publicerades i Arbetaren 8/10 samt på nätupplagans förstasida:

Syndikalister vann mot bolaget

Efter ett antal blockader mot varuleverans och mot butiker i tretton städer sedan i somras har Systembolaget gått med på den syndikalistiska sektionen på Systembolaget, DFSA:s, alla krav. Bland annat har Angelika Björkholm, den medlem som blivit negativt särbehandlad vad gäller lönesättningen, nu fått en lönehöjning på 4,6 procent sedan den 1 oktober.

– Det känns jättebra och det är skönt att vi fick igenom en höjning av min lön. Innan har de sagt att de aldrig går med på en lönehöjning mellan revisionerna, så jag trodde inte att de skulle ge mig det. Vi ska fira med champagne! Jag har fått ett fantastiskt stöd från sektionen.

Helt otroligt hur allt styrdes upp i somras. Jag är verkligen tacksam, säger Angelika Björkholm. Förutom lönehöjningen har syndikalisterna också fått inblick i den reform som bolaget ska genomföra för deltidsarbetare (se Arbetaren 22/2008). DFSA ställer sig kritiska till reformen och meddelar att även fackförbundet Unionen som är Systembolagets avtalspart tills vidare lämnat förhandlingarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0