"Vilken inställning!"


"Under 2007 byggde vi om 51 butiker till det nya konceptet med självbetjäning. I år blir det ännu fler. Tidigare var det vanligt att stänga butiken under ombyggnationen och flytta försäljningen till en tillfällig lokal. I dag hör det till undantagen.
   Besökte en dag i september min gamla butik i Halstahammar som är mitt inne i omdaningen – och det märktes!
   Butiksytan var mer än halverad, kassorna färre och dryckerna reducerade till bassortimentet. Varorna tar man in från framsidan. Bakom en dörr i det nedbantade kundutrymmet gömmer sig ett tillfälligt kontor och personalrum. Härinne finns också toaletten. Stökigt och bökigt, tyckte jag.
   –Visst, men vi vet att det blir bättre. Och är vi possitiva under ombyggnaden så smittar det av sig till kunderna. De accepterar röran och förstår varför sortimentet är reducerat. Börjar vi däremot beklaga oss så ser också kunderna bara det som är dåligt med ombyggnaden. Att det är trångt och bökigt, att sortimentet är neddraget och så vidare, förklarade butikschefen.
   Heder åt en sådan inställning.
"

Citatet är hämtat från ledaren i "bouquet  - Tidningen för Systembolagets medarbetare" och DFSA undrar om det var svårt för Systembolaget att hitta en kassör som ville uttala sig om "ombyggnationen"? Tio kassörer per butik ger över 500 kassörer att välja mellan - bara i år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0