Ökad försäljning av alkohol under ekonomisk kris


På den senaste förhandlingen mellan DFSA och Systembolaget, i ett kontraktsärende på butik 0170 Globen, försöke Systembolagets Personal och Kompetens -avdelning försvara sig med den globala ekonomiska krisen: "Sen kan man ju allmänt säga att med den här finanskrisen och begynnande lågkonjuktur, så vet vi ju inte vad som händer med försäljningen, den kan ju bli en..." och hela Systembolagets delegation nickar och håller med i det som ska målas upp som en dystopisk ekonomisk vision. DFSA bryter dock snabbt in och avslutar meningen med "...dramatisk ökning." Varpå Personal och Kompetens backar och nämner "nationalekonomiska teorier" som visar att den stora depressionen i USA ledde till ökad försäljning av alkohol, men också "godis, kläder och man gick på bio mera /.../ Ja, vi vet ju inte vad som händer med försäljningen, det kan bli oförändrat, det kan dippa, det kan gå upp."

Kassör eller försäljare?

Efter ett utskick till samtliga butiker i landet, där DFSA beskriver den nuvarande kontraktssituationen inom Systembolaget och kort går igenom den pågående konflikten på Systembolaget Globen, har det kommit mail till DFSA. Vi har fått pepp för vårt arbete och mail där man undrar varför vi benämner personalen på butikerna som kassörer istället för försäljare. Det är en diskussion vi haft inom sektionen, men också tillsammans med HK. DFSA vill inte stänga ute några anställda från det fackliga arbetet. Tvärt om bygger SAC sin verksamhet på att alla anställda på en arbetsplats organiserar sig tillsammans. DFSA är en fackförening av Systembolagsanställda för Systembolagsanställda - oavsett yrke. Vi ber om ursäkt om vi varit otydliga med detta i utskicket.

Utskicket har även lett till en betydlig ökning av träffar på de informationsfilmer från Systembolaget som ligger uppe på Youtube om den reform som strandat tidigare, nämligen försöket med Plus- och minustid:

http://www.youtube.com/watch?v=RMxM36QlzfE

 

Vi tackar för synpunkter och idéer. Fortsätt att skicka mail till: [email protected]


DFSA fortsätter segertåg


DFSA har vunnit strider för bättre kontrakt och löner för sina medlemmar och har varit drivande i arbetet för en bättre arbetsmiljö på Systembolaget Gullmarsplan. DFSA vill dock understryka att det är den samlade personalstyrkan, oavsett facktillhörighet, som gjort miljöarbetet möjligt, vilket är ett bra exempel på vad arbetarkollektivet kan åstadkomma med gemensam kraft. DFSA är även de som kommit med information om den kommande reformen Årsarbetstid, vilket har tvingat Systembolaget och det kollektivavtalslutande facket Unionen att släppa på information i ett annars kompakt mörker. Efter en lugn höst, med bl.a. utbildning av sina medlemmar, fortsätter DFSA nu med en ny informationskampanj till kunder och kassörer. Vi ses ute på butikerna!




DFSA utanför Systembolaget Kronprinsen i Malmö i Juli 2008.

Bolaget har satt behovsanställning i system



Rikstäckande flygbladsutdelning


30/10 inleddes en riktsäckande flygbladsutdelning om Systembolagets fusk med anställningskontrakten. Flygbladsutdelningarna har börjat vid sju butiker i Stockholm och kommer under December att utvidgas till fler orter.





Seger för personalen på Systembolaget Gullmarsplan




På Systembolaget Gullmarsplan i Stockholm pågår "ombyggnationen" för fullt och den samlade personalstyrkan har efter flera månader utan fläktar och fungerande omklädningsrum, i en arbetsmiljö av damm, olidlig värme, buller, ökat arbetstempo och brist på fungerande arbetsredskap och vilorum gått samman och kallat till krismöte med områdeschef och lokal byggbas. Även om skadan redan är skedd är det viktigt att arbetslaget kunde uppvisa gemensam styrka och mötet resulterade i att ett temporärt vilorum inrättades, att fläktar snabbt kom på plats och att alla på butiken erbjöds möjlighet till omplacering under ombyggnaden. En liten seger, men frågan är hur många kassörer i landet som lider av dålig arbetsmiljö i onödan?




OMRÅDESCHEFEN HAR SVARAT PÅ ARBETSMILJÖFRÅGOR

DFSA har fått svar på sitt brev med arbetsmiljöfrågor rörandes ombyggnationen på Systembolaget Gullmarsplan i Stockholm. Bakgrunden till brevet var ett samlat missnöje hos personalen, som efter påtryckningar förvisso resulterade i bl.a. nya fläktar och omklädningsrum, men som lämnade många frågor obesvarade och något ansvar ville ingen från Systembolaget ta på sig.



Nu är ombyggnaden slutförd på Gullmarsplan och de frågor som DFSA ställt och som mycket knapphändigt och svepande besvarats av områdeschefen gör mer nytta hos försäljare på de butiker som är inne i en ombyggnadsfas nu eller har det framför sig, varpå vi publicerar dem i sin helhet här under FRÅGOR OCH SVAR.

När det lugnat ner sig med julaktioner på Systembolaget kommer DFSA under början av 2009 att fortsätta arbetet med att belysa arbetsmiljöproblem på Systembolaget.



Dammet på flaskorna i butiken förnyades löpande under ombyggnaden. Ofta var luften i butiken disig av damm och bland personalen finns allergiker och astmatiker. Personalen löste det hela med att ta ut semester, tjänstledighet och några omplacerades efter att miljön påverkat dem för mycket.



En morgon möttes personalen på Gullmarsplan av ovanstående meddelande från bygglaget i personalutymmena. När personalen kontraktade de ansvariga på huvudkontoret fick de instruktionen att bära pappmask i fikarum, omklädningsrum och på toaletterna. Något som inte hade skyddat om asbest frigjorts under arbetet. Det visade sig emellertid senare inte vara någon fara eftersom asbesten var bunden i lim på golvet, men det visste inte huvudkontoret, och för att skydda sig från asbest krävs adekvat skyddsdräkt. Butiken höll öppet som vanligt.


FRÅGOR OCH SVAR

Hej


Våra medlemmar på Gullmarsplan har några arbetsmiljöfrågor. Även efter informationsmötet 27/10  (där inte alla medlemmar var närvarande) förstår de fortfarande inte riktigt vad som hänt under ombyggnaden av butiken på Gullmarsplan och vi skriver därför till Systembolaget för att be om svar på några frågor så att vi bättre förstår hur arbetsmiljöarbetet fungerar och vad som kanske kunde ha gjorts annorlunda, såväl av personalen, av det lokala skyddsombudet och av Systembolaget.

    I senaste numret av Bouquet står det i ledaren att personal som håller humöret uppe under ombyggnaden av sin butik har en hedersam inställning och våra medlemmar vill självklart inte vara illojala, men ser det som viktigt att bli av med alla frågetecken kring ombyggnaden så att de anställda på butiken känner att Systembolaget behandlat dem på ett hänsynsfullt sätt. Vi ber om ursäkt ifall delar av nedanstående besvarats muntligen på infomötet, men tror att alla tjänar på tydlighet i kommunikation kring ombyggnaden.

Medlemmarnas frågor:


1. Varför fick vi arbeta i luft disig av byggdamm och med ett tydligt lager damm på alla flaskor under flera veckors tid? Det verkade som att fläktar kunde installeras på bara ett par dagar.


2. Hur fungerar ansvarsfördelningen mellan huvudskyddsombud och lokalt skyddsombud? På butiken arbetar personer med stressymptom, allergier och astma. Även om  huvudskyddsombudet godkänt ombyggnaden som helhet, har denne  förmodligen inte godkänt problemen med att ventilationen var trasig under fyra månader av fem, att högt buller tvingade personalen att ha hörselskydd i kassalinjen, att inget viloutrymme fanns tillgängligt, och att en av tre kassor saknade kassaband? Eller har detta varit en del av den ombyggnadsplan som huvudskyddsombudet godkänt?


3. Om det inte varit en del av planen, varför satte man sig inte ned med det lokala skyddsombudet så snart avvikelser skett från planen, dvs. första dagarna i oktober? Vi förstår inte hur denne skall kunna se till de anställdas bästa om han inte får tillgång till den information som krävs.


Vi ser medlemmarnas frågor som relevanta i relation  till  följande paragrafer i Arbetsmiljölagen:

 "Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. En utgångspunkt skall därvid vara att allt sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall skall ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs." /AML 3 kap. 2§


"Skyddsombudet företräder arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och skall verka för en tillfredsställande arbetsmiljö. I detta syfte skall ombudet vaka över skyddet mot ohälsa och olycksfall samt att arbetsgivaren uppfyller kraven i 3 kap. 2§."/AML  6 kap. 4§


"Skyddsombud får inte hindras att fullgöra sina uppgifter. "/AML  kap.10§

/DFSA



Hej!

Här kommer vårt svar på era frågor;

De brister som uppstått under ombyggnaden av butiken kan inte repareras eller åtgärdas i efterhand. Processen för butiksombyggnader är under ständig utveckling. Just nu pågår ett förbättringsarbete som kommer att minska riskerna för onödiga störningar vid butiksombyggnad.

 

* Vid uppstartsmötet inför en ombyggnation görs en genomgång av vilka regler som gäller under byggtiden enligt AF (ett regelverk som bland mycket annat innefattar krav på säkerhet och arbetsmiljö).

* Efter att genomgången vid uppstartsmötet genomförts skriver medverkande parter på att informationen är mottagen, på det sättet får vi en dokumentation på att alla medverkande parter varit med och förstått vad som gäller.

* De störningar som förekommit vid ombyggnationen av Gullmarsplan utvärderas och diskuteras med entreprenören som en del i det ständigt pågående förbättringsarbetet.

* Vid kommande ombyggnadsstart kommer vi också att fråga personalen om ev. allergier/andra problem som kan uppstå.

Med vänlig hälsning

Områdeschefen



"Vilken inställning!"


"Under 2007 byggde vi om 51 butiker till det nya konceptet med självbetjäning. I år blir det ännu fler. Tidigare var det vanligt att stänga butiken under ombyggnationen och flytta försäljningen till en tillfällig lokal. I dag hör det till undantagen.
   Besökte en dag i september min gamla butik i Halstahammar som är mitt inne i omdaningen – och det märktes!
   Butiksytan var mer än halverad, kassorna färre och dryckerna reducerade till bassortimentet. Varorna tar man in från framsidan. Bakom en dörr i det nedbantade kundutrymmet gömmer sig ett tillfälligt kontor och personalrum. Härinne finns också toaletten. Stökigt och bökigt, tyckte jag.
   –Visst, men vi vet att det blir bättre. Och är vi possitiva under ombyggnaden så smittar det av sig till kunderna. De accepterar röran och förstår varför sortimentet är reducerat. Börjar vi däremot beklaga oss så ser också kunderna bara det som är dåligt med ombyggnaden. Att det är trångt och bökigt, att sortimentet är neddraget och så vidare, förklarade butikschefen.
   Heder åt en sådan inställning.
"

Citatet är hämtat från ledaren i "bouquet  - Tidningen för Systembolagets medarbetare" och DFSA undrar om det var svårt för Systembolaget att hitta en kassör som ville uttala sig om "ombyggnationen"? Tio kassörer per butik ger över 500 kassörer att välja mellan - bara i år!

RSS 2.0