P3-program om Systembolagets butiksspioner


              

I programmet Verkligheten i P3 2009.05.10 diskuterades Systembolagets och andra företags användning av s.k. ”Mystery shoppers” – arbetsinspektörer som låtsas vara kunder för att kontrollera och bedöma personalens kundbemötande. Systembolaget har precis infört denna typ av personalövervakning, som i praktiken innebär att en arbetsinspektör låtsas vara en frågvis kund, men egentligen bedömer försäljares bemötande och varukunskap efter en hundragradig skala.

DFSA:s medlem Emil Boss, Systembolagsförsäljare på Systembolaget Gullmarsplan, påpekar i programmet att de nya kontrollerna minskar grundtryggheten för personalen och att de hemliga kontrollerna blir en form av skräckpropaganda eftersom ett dåligt resultat av en inspektör kan leda till personliga konsekvenser för den anställda genom t ex den individuella lönesättningen. Emil Boss påpekar också att det blir svårt att göra rätt avvägningar kring arbetsinsatsen. Vid låg bemanning, riskerar personalen att överprioritera omständiga kundfrågor inför hotet att det kan vara en kontrollant.

I programmet har man även talat med en anställd på Pressbyrån, som är mycket kritisk mot företagets ”Mystery shoppers” och tycker att det är rena FRA- övervakningen. P3:s reportrar håller med. Man påpekar att det faktiskt handlar om att genom hot om repressalier göra anställda mer effektiva. I inslaget hör man VD:n för Better business, företaget bakom Sveriges 47 000 ”Mystery shoppers”, motivera kontrollerna med följande ord:

”Den som tror att den är bra, den är inte bra längre. Alla kan alltid bli bättre."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0