"Alla kan alltid bli bättre"




På Systembolaget ökar övervakningen av personalen samtidigt som bemanning, utbildning och tiden att utföra de inspekterade arbetsuppgifterna minskar.

"Alla kan alltid bli bättre" säger VD:n för Better business, företaget bakom Systembolagets hemliga butiksinspektörer. Många försäljare vill också bli bättre, eller i alla fall kunnigare och få mer tid för kunden. De vill också trivas på jobbet. Kundkontakten och att tipsa om mat och dryck är något av det roligaste med att arbeta på Systembolaget och det gör försäljarrollen mer omväxlande. Exempel på andra arbetsuppgifter är att hantera varor (beställa, ta emot, plocka ner och plocka upp).

Systembolaget har ett allt starkare stöd hos svenska folket och försäljningen ökar från månad till månad (vilket inte behöver vara positivt för samhället i stort). Många kunder är nöjda med att de flesta butiker numera har s.k. självbetjäning. Självbetjäningen i sig innebär inte några försämringar, men när en butik lämnar försäljningen över disk, skär företaget ned på såväl sortiment som personalstyrka. Utöver ökad försäljning innebär alltså detta ytterligare profit för Systembolaget, vilket rimmar illa med monopolställningen.

Vi i DFSA har mångårig erfarenhet som försäljare inom Systembolaget (vissa har arbetat tio år eller mer). Försäljarrollen håller på att förändras och förutsättningen för ett lyckat möte med kunden har kraftigt försämrats. Vi vill inte tala i termer av att det var bättre förr, och fortfarande finns stora möjligheter att behålla kompetens och engagemang hos Systembolagets försäljare, men trots att Systembolaget gör enorma vinster görs besparingar som direkt påverkar arbetsmiljön negativt och det blir allt glesare mellan utbildningarna.

Färre försäljare och högre tempo i kassan, med färre raster och ökad försäljning samtidigt som sortimentet bantas gör att det blir svårare att skapa ett kvalitativt kundmöte. Samtidigt ställs nya krav på försäljarna att jaga och fråga ut potentiella snattare, vilket tar uppmärsamhet och tid från servicearbetet.

Mitt i allt detta väljer Systembolaget att anlita "Mystery shoppers", alltså hemliga arbetsinspektörer med syfte att se till att försäljarna ger god service. Både vi försäljare och Systembolaget skulle vinna på att istället skapa de förutsättningar som behövs för god service, istället för att genom övervakning tvinga fram innehållslösa försäljarleenden. DFSAs slutsats blir att även Systembolaget som arbetsgivare kan bli bättre men att det för detta inte behövs några "Mystery shoppers" som spionerar på personalen. Tillsammans gör vi Systembolaget till en bättre arbetsplats!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0