Svensk Handel i diskussion om informationsförbudet
I torsdags i förra veckan diskuterade DFSA Systembolagets informationsförbud med en jurist från Svensk Handel. Det var första gången fackföreningen fick formell möjlighet att diskutera förbudet med en person som inte varit med om att utforma det. Även en representant från Systembolagets personalavdelning medverkade på mötet och förhandlingarna fortsätter den här veckan.
I stora drag handlar förbudet om att DFSA:s medlemmar, med hot om arbetsrättsliga påföljder, är förbjudna att sprida alla former av muntlig eller skriftlig facklig information på sina arbetsplatser. Målet för förhandlingen var att DFSA:s medlemmar och annan personal, som butikschefer och personalledning, behöver veta vad som gäller. Systembolaget har kommit med motstridiga och tveksamma uppgifter kring informationsförbudet. I förlängningen kräver DFSA att fackföreningen ska ha anslagstavlor på de butiker där DFSA har medlemmar och att fackföreningen ska kunna informera om den fackliga verksamheten.
Som man kan förvänta sig gled diskussionen över till att stundom bli lätt absurd. Det är svårt att förklara och motivera den här typen av förbud inom ramarna för demokrati och yttrandefrihet. Informationsförbudet diskuterades bla. i termer av ”brus” och att förbudet ska verka ”skyddande” för arbetskamrater. Tanken bakom informationsförbudet är att arbetsgivaren måste ges rätten att förfoga över all information för att det inte ska bli rörigt och obehagligt för de anställda. Som argument för att helt förbjuda vissa samtalsämnen talade Svensk Handel även om ”medarbetarskydd” med hänvisning till situationer där människor känner sig trängda. Man kunde dock inte presentera några butiker där detta skulle ha hänt.
Likt i tidigare förhandlingar framhöll arbetsgivarsidan att informationsförbudet är generellt och inte särskilt riktat mot fackföreningen DFSA. Det var även viktigt för Systembolaget att påpeka att det inte sker någon särbehandling av organisationen, utan att informationsförbudet har lika tillämpning för spridandet av all ”ideell, politisk, kommersiell eller religiös information i Systembolagets lokaler”.
Det var givande att diskutera informationsförbudet med nya arbetsgivarrepresentanter, vilket också ledde in fackföreningen på nya infallsvinklar. Systembolagets fikarum på samtliga över 400 butiker är fulla av kommersiell information i form av alkoholreklam. Även sedan tidigare har vin- och sprittidningar framstått som tvivelaktigt, då Systembolagets försäljning skall vara märkesneutral, och under torsdagens förhandling aktualiserades frågan om inte även dessa tidskrifter omfattas av Systembolagets informationsförbud.
DFSA har inte för avsikt att begränsa informationen i Systembolagets lokaler ytterligare, utan tror tvärt emot Systembolagets ledning att vi och våra arbetskamrater kan hantera flera typer av information. Informationsförbudet måste dock prövas på andra områden för att utreda om det kan vara så att informationsförbudet i praktiken endast omfattar DFSA och dess medlemmar.